e-Građani olakšavaju svakodnevan život građanima Republike Hrvatske
Sustav e-Građani je projekt Vlade Republike Hrvatske koji građanima, bez naknade, omogućava modernu, brzu i jednostavnu komunikaciju s javnom upravom. Korisnici sustava e-Građani, fizičke osobe i poslovni subjekti, dobivaju korisnički pretinac koji omogućava primanje elektroničkih poruka i dokumenata s pravnom snagom od tijela javne vlasti. Sustav e-Građani uspostavljen je u lipnju 2014. godine i sastojao se od tri glavne komponente: Središnjeg državnog portala, Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava i Osobnog korisničkog pretinca.
Na Globalnom summitu inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast, održanom 2015. godine u Mexico Cityju na temu „Otvorena vlast za unapređenje javnih usluga“, projekt hrvatske Vlade e-Građani osvojio je prvo mjesto u Europi. Republici Hrvatskoj nagrada je dodijeljena za projekt e-Građani, koji građanima omogućava modernu, pojednostavljenu i ubrzanu komunikaciju s javnom upravom te unapređuje transparentnost javnog sektora u pružanju javnih usluga. O dobitniku nagrade su odlučivala 23 stručnjaka iz 19 zemalja i različitih sektora.
Statistika po godinama - jedinstveni broj korisnika sustava e-Građani:
- 2014 (1.6.-31.12.) 363.946
- 2015 187.048
- 2016 253.234
- 2017 317.929
- 2018 404.120
- 2019 512.543
- 2020 944.366
- 2021 (1.1.-18.6.) 781.190
Osim elektroničkih usluga, sustav omogućava slanje personaliziranih e-poruka s različitim informacijama i obavijestima u Osobne korisničke pretince (OKP) građana. Do kraja 2020.-te godine, građani su u svoje Osobne korisničke pretince mogli zaprimati 106 vrsta personaliziranih e-poruka. U 2020. godini je završena revizija svih postojećih vjerodajnica na razini Europske unije kategorizirane na tri sigurnosne razine Niska, Značajna te Visoka. Građani mogu izvršiti prijavu unutar sustava e-Građani korištenjem ukupno 21 vjerodajnice.
U svibnju 2021. godine objavljen je novi redizajnirani portal e-Građani kao jedinstveno mjesto na kojem, putem svog digitalnog identiteta, građanin komunicira s državom, a Osobni korisnički pretinac promijenio je ime u Korisnički pretinac. Korisničke potrebe i način na koji građanin koristi svoj digitalni identitet je u centru ovog redizajna. Redizajnom su objedinjeni i svi dosezi postojećih projekata. Izgrađena je zajednička komponenta koja služi za upravljanje ovlaštenjima i zastupanjima, primjerice roditelja za djecu, ovlaštenih osoba (vlasnika) trgovačkih društava ili obrta za svoje poslovanje. Pravo zastupanja dohvaća se iz matičnih evidencija za roditelj-dijete te iz sudskog ili obrtnog registra za poslovne subjekte. Omogućeno je plaćanje pristojbi i naknada tijekom postupaka u kojima je to potrebno pri korištenju usluga. Digitaliziraju se procesi upisa u odgojne i obrazovne ustanove, što će hrvatskim građanima omogućiti upis u programe tih ustanova elektroničkim putem, odnosno omogućit će im se pokretanje jedinstvenog zahtjeva i njegovu potpunu obradu, neovisno o broju ustanova i poslovnih procesa koji su uključeni u njegovo rješavanje. Upis djece ili vlastiti upis u dostupne programe odgoja i obrazovanja, obavlja se putem sustava e-Građani.
Osim vizualnog ujednačavanja i ergonomskog oblikovanja novih e-Građana, redizajniranim sustavom e-Građani njegova struktura i dizajn prilagođeni su mobilnim uređajima. Također je uveden novi element - navigacijska traka, koja omogućava funkcionalnosti jedinstvene prijave i odjave, prilagodbe pristupačnosti (kontrast, disleksija), te dohvaćanje podataka o korisniku putem OIB-a (osobnog identifikacijskog broja) bez obzira radi li se o fizičkoj osobi ili poslovnom korisniku. Redizajnirani sustav e-Građani omogućio je novu funkcionalnost putem koje roditelj može pristupati usluzi za svoje dijete, a ovlaštena osoba za tvrtku.
Broj i kompleksnost elektroničkih usluga je s početnih 15 usluga koje su na portalu e-Građani postojale 2014. godine, došao do današnjeg broja od
92. Kompleksnost usluga se također značajno unaprijedila, te je danas dostupna nekolicina e-usluga koje rješavaju cjelokupnu životnu situaciju, poput prijave rođenja djeteta, pokretanje poslovanja i dr. Cilj koji je postavljen nacionalnim i europskim aktima strateškog planiranja je razvoj kvalitetnih i kompleksnih e-usluga, te administrativno rasterećenje građana i poslovnih subjekata u interakciji s tijelima javne uprave. Jedan od načina kojim se to planira postići je primjena Standarda razvoja javnih e-usluga u Republici Hrvatskoj, koji je objavljen krajem travnja 2021. godine. Standardom je definiran standardizirani proces upravljanja i razvoja e-usluga, od identifikacije potreba, do razvoja i implementacije e-usluga. Također su definirane ovlasti i odgovornosti svih uključenih dionika, kao i glavni artefakti odnosno kontrolne točke, kojima se kontrolira usklađenost sa standardom. Najčešće korištene elektroničke usluge su e-Dnevnik za roditelje, e-radna knjižica, e-Matične knjige, e-Potvrde iz mirovinskog sustava, EU digitalna COVID potvrda, e-Usluge MUP-a, e-Zapis o statusu studenta i Portal zdravlja.
Od uspostave sustava e-Građani, promiče se korištenje zajedničkih komponenti koje su sastavni dio mnogih e-usluga. Zajedničke komponente se konstantno razvijaju te omogućavaju ovlaštenja, plaćanje upravnih pristojbi, a u pripremi su komponente koje će omogućavati elektronički potpis i pečat, te mnoge druge. Prilikom razvoja elektroničkih usluga potiče se tijela na korištenje gradivnih komponenti i razvoj kompleksnih i cjelovitih usluga.
Portal e-Građani trenutno koristi
1.307.947 građana, te su građani od početka rada sustava do danas pristupili više od
59.476.761 puta različitim elektroničkim uslugama.
Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva upravlja i razvija sustav e-Građani kao središnji sustav informacija i javnih elektroničkih usluga u Republici Hrvatskoj.
Sve informacije na jednom mjestu:
e-Građani
Pisane vijesti