Europska komisija nastavlja upozoravati velike platforme društvenih medija na to da izmijene uvjete korištenja te ubrzaju rad na rješenjima kojima bi se suzbile prevare kojima se obmanjuju potrošači
Tijela i organizacije EU-a za zaštitu potrošača primaju sve veći broj pritužbi potrošača na prevare kojima su izloženi pri korištenju društvenih mreža te na određene uvjete korištenja kojima podliježu, a u kojima se ne poštuje pravo EU-a o zaštiti potrošača. Na temelju toga tijela EU-a za zaštitu potrošača, pod vodstvom francuskog tijela za zaštitu potrošača i uz potporu Europske komisije, proteklog su studenoga poslala dopise mrežama
Facebook,
Twitter i
Google+ u kojima od njih traže da riješe ta dva problema.
Društvene mreže pristale su predložiti promjene usmjerene na dva područja:
- nepoštene uvjete
- suzbijanje prevara kojima se obmanjuju potrošači pri korištenju društvenih mreža.
Jasniji uvjeti ili uklanjanje nezakonitih uvjeta
Uvjeti korištenja društvenih mreža trebaju se uskladiti s europskim zakonodavstvom o zaštiti potrošača.
Direktivom o nepoštenim uvjetima u potrošačkim ugovorima utvrđuje se da se standardni uvjeti kojima se stvara znatna neravnoteža u pravima i obvezama stranaka na štetu potrošača (članak 3.) smatraju nepoštenima i stoga nevažećima, te da uvjeti moraju biti sročeni jasno i razumljivo (članak 5.) kako bi potrošači na nedvosmislen i jednostavan način bili informirani o svojim pravima.
To u praksi među ostalim znači sljedeće:
- društvene mreže potrošačima ne mogu uskratiti pravo da svoj predmet podnesu sudu u državi članici boravišta
- društvene mreže ne mogu od potrošača tražiti da se odreknu obveznih prava, poput prava na odustajanje od kupnje na internetu
- uvjetima se ne može ograničiti ili potpuno isključiti odgovornost društvenih mreža u vezi s pružanjem usluge
- sponzorirani sadržaj ne može biti skriven, no morao bi se moći prepoznati kao takav
- društvene mreže ne mogu jednostrano promijeniti uvjete a da prethodno ne obavijeste potrošače na jasan način o razlozima promjene i moraju im dati mogućnost otkazivanja ugovora uz primjeren otkazni rok
- uvjetima se operaterima društvenih mreža ne može dati neograničeno i diskrecijsko pravo na uklanjanje sadržaja
- ako ugovor raskida operater društvene mreže, to bi trebalo biti uređeno jasnim pravilima i o tome se ne bi trebalo odlučivati jednostrano i bez razloga.
Suzbijanje prevara kojima se obmanjuju potrošači
Čim postanu svjesne takve prakse, društvene mreže moraju ukloniti sav sadržaj sa svojih internetskih stranica koji predstavlja prijevaru, a kojim bi se moglo zavarati potrošače. S tim u vezi nacionalna tijela za zaštitu potrošača trebala bi imati izravan i standardiziran komunikacijski kanal za prijavu takvih nepravilnosti operaterima društvenih mreža (primjerice, povrede Direktive o nepoštenoj poslovnoj praksi ili Direktive o pravima potrošača) te postizanje uklanjanja sadržaja i informacija u vezi s trgovcima odgovornima za povrede. To je u skladu sa zakonodavstvom EU-a o zaštiti potrošača i Direktivom o elektroničkoj trgovini, kojom se državama članicama daje mogućnost uspostave postupaka kojima se uređuje uklanjanje nezakonitih informacija ili onemogućivanje pristupa takvim informacijama.
Neki su primjeri utvrđene prakse:
- prevare koje uključuju plaćanja potrošača
- zamke pri pretplati u kojima se potrošačima nudi registracija za besplatno probno razdoblje, ali ne daju im se jasne i dovoljne informacije
- stavljanje na tržište krivotvorenih proizvoda
- lažne promocije kao što je: „osvojite pametni telefon za samo 1 euro”, a koje su se proširile društvenim mrežama i koje su zapravo pravo natjecanje, ali uključuju dugotrajne pretplate za nekoliko stotina eura godišnje.
Kontekst
Uredbom EU-a o suradnji u zaštiti potrošača nacionalna tijela za zaštitu potrošača povezana su u paneuropsku mrežu za provedbu zaštite potrošača. Zahvaljujući tom okviru nacionalno tijelo u jednoj državi članici EU-a može stupiti u kontakt s ravnopravnim tijelom u drugoj državi članici i zatražiti od njega posredovanje u slučaju prekogranične povrede propisa EU-a o zaštiti potrošača. Suradnja se može primjenjivati na propise o zaštiti potrošača kojima su obuhvaćena razna područja, kao što su
Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi,
Direktiva o elektroničkoj trgovini,
Direktiva o pravima potrošača i
Direktiva o nepoštenim uvjetima u potrošačkim ugovorima.
Mreža za suradnju u zaštiti potrošača završila je koordiniranu procjenu problematičnih praksi vodećih društvenih mreža (
Facebook,
Twitter i
Google+) u okviru aktivnosti koju je predvodila francuska Glavna uprava za politiku tržišnog natjecanja, potrošačka pitanja i sprječavanje prijevara u studenome 2016. uz potporu Komisije. Trgovinsko udruženje EDiMA također je uključeno u rasprave.
Vijesti iz medija